Före din vistelse

Hur bokar jag en lägenhet?
Ring eller med en förfrågan där du beskriver dina behov av företagsbostad. Vi matchar då dina önskemål vad gäller exempelvis läge och prisnivå mot våra lägenheter. Därefter skickar vi en offert med olika förslag. Om du vill ordnar vi lägenhetsvisning på plats (i den mån den lägenhetstyp du är intresserad av finns ledig just då). Vi kan också skicka bilder så att du kan välja utan att besöka lägenheterna. När du har valt boende skickar vi en bokningsbekräftelse med alla detaljer.
Vad kostar det att boka en möblerad lägenhet?
Priset varierar baserat på läge, storlek på lägenheten och hyresperiodens längd. Vi försöker alltid att på bästa sätt tillgodose dina behov av företagsbostad inom ramen för din budget. Ju längre hyresperiod, desto lägre blir också hyran. Du kan hyra per dygn, vecka eller månad, med en minsta hyresperiod om fyra dygn. Du betalar bara för den faktiska hyresperioden du valt, inte per kalendermånad. Betalning sker i förskott.
Måste jag betala hela månader när jag bokar en företagslägenhet?
Nej, våra företagsbostäder går att hyra både per dygn, per vecka och per månad. Kortaste hyresperioden är fyra dygn. Ju längre hyresperiod desto lägre hyra. Hyresperioden löper den period du önskar, oavsett kalendermånad
Vad ingår i priset för företagslägenheten?
Lägenheten är fullt möblerad och utrustad för självhushåll. Det innebär till exempel att det finns rena lakan och handdukar och ett komplett utrustat kök med bland annat mikrovågsugn, kaffebryggare, vattenkokare och brödrost. Alla lägenheter har också strykjärn, strykbräda och städutrustning. Vissa av lägenheterna har tvättmaskin, andra har tillgång till gemensam tvättstuga. Självklart ingår alltid fri internetuppkoppling, tv med grundutbud av kanaler samt stereo. Vi gör vårt allra bästa för att tillmötesgå alla önskemål, så att vistelsen blir bekväm och trevlig. Vi är också stolta över att kunna erbjuda alla kunder och hyresgäster vår dygnet-runt-öppna jour, som tar emot felanmälan och hjälper till med akuta problem dygnets alla timmar.
Var får man nycklar till och information om lägenheten?
Vi skickar en bokningsbekräftelse där du kan läsa var du hämtar nycklar, karta och välkomstkuvert med praktisk information om lägenheten. I regel kan du hämta nycklar och välkomstkuvert dygnet runt alla dagar i veckan, dock tidigast klockan 17.00 ankomstdagen, om inget annat är överenskommet. Du hämtar dem antingen på något av våra kontor, på ett hotell i närheten av lägenheten eller i ett nyckelskåp med kodlås i fastigheten. Vill du ha nycklarna skickade till dig kan vi buda dem mot en avgift.
Hur snabbt kan ni ordna en företagslägenhet?
Eftersom vi har ett stort bestånd av företagslägenheter kan vi i de flesta fall hjälpa dig med en lägenhet direkt samma dag.
Var finns era företagslägenheter?
Vi har möblerade lägenheter för uthyrning i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping, Helsingborg, Lund och Helsingborg.
Hur stora är era företagslägenheter?
Boyta och planlösning varierar mellan olika lägenheter, men vi har allt från små studiolägenheter och 1:or till stora lägenheter på fem rum och kök.
Är alla företagslägenheter lika stora?
Nej, de är olika både vad gäller planlösning och inredning. Alla våra lägenheter håller dock samma höga standard, och i mångt och mycket samordnar vi både utrustning och inredning enligt vårt koncept; personligt, modernt och funktionellt. När ett och samma företag bokar in flera anställda och konsulter i olika lägenheter försöker vi alltid se till att de får likvärdiga lägenheter, även om till exempel färgerna på gardiner och mattor kan skilja sig åt.
Hur ligger era företagslägenheter?
De flesta av våra företagsbostäder ligger mycket centralt. På vissa orter erbjuder vi också företagslägenheter utanför staden, med direkt närhet till stora arbetsplatser och goda kommunikationer. Vi frågar alltid hyresgästen vad han eller hon föredrar. Ska du till exempel arbeta en period på Volvo i Torslanda utanför Göteborg kan du välja att bo på Hisingen, nära jobbet och med bra kommunikationer in till stan, eller att bo i centrala stan, med bra kommunikationer till jobbet.
Snart kan du boka våra företagslägenheter online!
Vi kommer snart att kunna erbjuda online bokning på vår hemsida. Det är bra när man vet precis vad man vill ha och kanske bott hos oss tidigare!
Är det billigare att boka en företagslägenhet hos er än att bo på hotell?
Ja, överlag är det så. Och ju längre hyresperiod du bor hos oss, desto mer prisvärt blir det. Kortaste hyresperioden är fyra dygn. Redan då är det billigare än motsvarande hotell, men efter en vecka sänks dygnshyran ytterligare. Hyr du lägenheten längre än en månad får du en ännu lägre hyra. Och du betalar inte för hela kalendermånader, utan bara för de dygn du faktiskt hyr lägenheten.

Under din vistelse

Kan jag få städservice i min företagslägenhet?
Självklart. Vill du ha städning under pågående hyresperiod löser vi gärna det mot en avgift. Vi kan städa varje vecka eller så ofta du själv önskar. När vi städar byter vi också sänglinne och handdukar. Detta är också en bra lösning om du vill att flera anställda eller konsulter ska kunna dela på ett boende.
Kan jag tvätta i lägenheten?
I vissa lägenheter finns tvättmaskin, ja. Finns det ingen tvättmaskin i lägenheten finns det tillgång till gemensam tvättstuga, samt tydlig information om hur bokning och tvätt där fungerar. Informationen finns på både svenska och engelska.
Kan jag boka parkering till lägenheten?
På vissa adresser kan vi erbjuda parkering. Fråga oss gärna!
Kan familj och vänner hälsa på i lägenheten?
Självklart! Att kunna ta hem gäster är ju en av fördelarna med att hyra en företagslägenhet jämfört med att bo på hotell. Husdjur är också välkomna, men bara i vissa av våra lägenheter och en extra städkostnad tillkommer. Säg till i förväg så att du får en lägenhet där pälsdjur är välkomna (de flesta av våra lägenheter är anpassade för allergiker, och där får pälsdjur av naturliga skäl inte hälsa på).
Vad händer om något går sönder i lägenheten?
Normalt slitage är något vi räknar med. Går strykjärnet sönder ordnar vi självklart ett nytt. Felanmäl sådana fel till vårt kontor så hjälper vi dig. Skulle ett akut problem uppstå efter kontorstid har vi ett journummer så att du snabbt kan få hjälp. Att bo i våra företagslägenheter ska vara lika bekvämt och tryggt som att bo på hotell. Du kan läsa mer om felanmälan och jourservice under felanmälan.
Kan jag säga upp företagslägenheten i förtid?
Ja, självklart. Det kan vara svårt att förutse exakt hur lång tid ett projekt kommer att ta. Du kan säga upp din företagslägenhet i förtid, en månads uppsägningstid gäller.
Vad behöver jag tänka på vid utcheckning?
Vi städar när du flyttat ut men uppskattar om du slänger sopor, diskar kvarvarande disk och ställer tillbaka möbler du eventuellt flyttat på. Resten tar vi hand om!

Bra att veta för er som företag

Kan flera personer dela en företagslägenhet?
Absolut, det är ett smart sätt att sänka företagets rese- och boendekostnader ytterligare. Hyr en företagslägenhet som kan nyttjas av flera personer, samtidigt eller i olika perioder. Vi har till exempel flera stora 3:or, 4:or och även några 5:or i vårt lägenhetsbestånd. Vid internbyte hjälper vi mot en överenskommen avgift gärna till med städning och byte av sänglinne och handdukar
Kan jag få förslag på avtal för företagslägenheter?
Ja, vi tar gärna fram ett avtalsförslag baserat på ditt företags önskemål och behov av företagsbostäder. På så sätt kan hanteringen bli ännu smidigare och priset ännu lägre. Vi är exklusiva bostadsleverantörer till ett flertal större företag och hjälper många av Sveriges HR-avdelningar att hitta bra och prisvärda företagsbostäder för deras konsulter eller anställda. Vi samarbetar också med flera relocation-företag. Kontakta oss så hjälper vi dig också!
Går det att ordna boende för alla mina expats och konsulter i flera städer?
Ja. Vi har lång vana vid att samarbeta med globala företag och relocation-organisationer. Eftersom vi har många företagslägenheter fördelade på sex städer kan vi ta fram en komplett lösning utifrån era specifika behov.
Hur bemöter ni de krav som utländska gäster har?
Vi gör vårt yttersta för att alla ska trivas hos oss, oavsett nationalitet och språk. All information i lägenheterna finns både på svenska och engelska, och när det finns specifika önskemål löser vi det så gott vi kan. Vi samarbetar med flera relocation-företag och har lång erfarenhet av att arbeta med gäster med olika nationalitet.
Hur jobbar Företagsbostäder med kvalitet?
Vi är störst i Sverige på Företagsbostäder, men det är också viktigt för oss att vi är riktigt bra på det vi gör. Därför jobbar vi aktivt med kvalitet i allt från bokning till inredning och service. Vi har en tät dialog med kunden som bokar, och arbetar också med gästenkäter för att samla synpunkter från dem som bor i våra lägenheter
Hur jobbar Företagsbostäder med miljö?
Vi är miljödiplomerade enligt Svensk Miljöbas, och arbetar aktivt med områdena energiförbrukning, transporter och avfallshantering för att reducera vår miljöpåverkan så gott det bara går. Du kan läsa mer om vårt miljöarbete under fliken miljö på sidan.
Hur länge har Företagsbostäder funnits?
Sedan 1993, då vi startade med ett antal lägenheter i Göteborg. I dag hyr vi ut drygt 2400 lägenheter på sju orter i landet.