Alexandra bjuder på sina bästa hälsotips

Jag lever som jag lär!

I flera år har jag dragits med några extra kilon och skakat på axlarna åt dem. Det är ju inte så farligt med lite trivselkilon, jag tar hand om dem sen. Jag ska bara… Under tiden så har jag skrivit hälsosamma recept och tränat till och från. Jag har coachat andra till att göra förändringar. Jag har sprungit Göteborgsvarvet och jag har cyklat till Paris, men mina kilon har envist suttit kvar. Och jag har känt mig trött, fått ont i knän och leder och kanske tyckt att nu när man är äldre så kan man ju lugna ned sig lite. I april 2018 blev jag tillfrågad att vara med i dokusåpan Biggest Loser VIP. Det var ett uppvaknande för mig. Världen hade upptäckt att jag var tjock. Det blev en spark i baken. På 15 veckor gick jag ned över 20 kilon. Omvandlingen var dramatisk. Kroppen blev stark och smidig men framförallt kände jag det i huvudet. Bortblåst var håglösheten, jag sov bättre om nätterna och jag kände ett självförtroende som jag inte upplevt på länge. Så var det värt det? Hell yeah!

Så hur gör man?

Här är mina fem ”måsten” i veckan. Ja, jag vet att disciplin är ett läskigt ord, men jag lovar – det är värt det. Du är värd det. Och när man väl gjort det ett tag blir det lika självklart som att borsta tänderna.

1)    Kosten: välj grönsaker, grönsaker och åter grönsaker i största möjliga mån. Unna dig god, vegetarisk mat 4-5 dagar i veckan. Botanisera bland det färggranna. När du äter kött eller fisk, köp råvaror av hög kvalité.

2)    Motionen: ut och gå. Varje dag. Så snabbt du orkar just den dagen men ut med dig. Du har tid, jag lovar. Hellre det än att hänga över en skärm någonstans. Ryck ut lurarna i öronen. Lämna telefonen hemma när du promenerar och andas och lyssna på naturen. Se dig omkring. Lägg in 2-3 högpulspass i veckan. Men hinner du inte så är det ok. Bara du har gjort dina promenader.

3)    Sov, sov sov. Gå och lägg dig. Ligg inte och slötitta på en dålig film eller liknande. I säng med dig. Minska din skärmtid. Ta kontroll över telefonen.

4)    Stressa ned. Du kör inte ambulans eller räddar liv i ditt jobb (Oops…om du gör det, ;-) men då får du stressa ned ändå). Så ta det lugnt, styr upp dina stresshormoner. De är ilskna små rackare som ställer till det för oss.

5)   Njut av rätt saker. Ladda om dina värderingar. Vad är att unna sig? Vi orkar inte gå ut och festa sju dagar i veckan och samtidigt leva. Det är samma med vår kropp. Socker, alkohol, överdrivet fett, ostar mm är bus. Och det är roligt att busa ibland, men inte sju dagar i veckan. Unna dig gott och bra enligt punkt 1 och 2. Det är att unna sig.  

 

Se även:
Imponera med egenrullad lunchlåda