Zazzi tipsar: Så här hittar du din livskvalité!

– lev friskare, starkare och förhoppningsvis längre.

Vad betyder livskvalitet för dig? För mig är det synonymt med balans. När min vikt, träning och sömn är i balans infinner sig alltid en känsla av energi i kroppen. Och har man energi får man lust, och när man har lust så leker livet. Det är som att stå på en trefotad pall – när benen är fulltaliga och lika långa står man stabilt.

Vikt

Vikten är den mest mätbara delen, och oftast den svåraste. Jag tänker inte hymla – det är den delen som behöver tämjas för de flesta av oss. Om vi hoppar upp på vågen och känner att vi börjar svettas i hårfästet över vad vågen visar så är det troligtvis dags att göra något åt det. Det finns många metoder, jag upplever själv att begränsning av kolhydrater och alkohol samt periodisk fasta är ett sätt som fungerar. Men, börja med att hitta dina styrkor och svagheter:

• Skriv ned vad som matmässigt fungerar och inte fungerar för dig. Den mentala styrkan måste vara med, därför behöver du vara brutalt ärlig mot dig själv.

•  Kom ihåg: du måste inte göra detta men du vill! Du ska göra bättre val varje dag för att du vill göra det. Därför: gör det enkelt för dig själv att ta smarta beslut, och se till att du har fler bra än dåliga alternativ i vardagen.

•  Köp hem bra råvaror, förbered maten och släpp taget om dåliga vanor. Dåliga vanor är som dåliga vänner, de tar energi och gör oss allt annat än lyckliga i längden. Du satsar ju på dig själv – så satsa fullt ut. Be dina vänner, din familj och din partner att stötta dig. Det kommer att vara många känslor inblandade, lär dig att känna igen dem.

•  Ladda om dina värderingar. Tänk på att grönsaker och frukt är ”the shit”. Grönt är skönt, gott, nyttigt, värdefullt, vackert och kul. Njut av att laga, upptäcka och äta.

•  Välj bort snabba kolhydrater. Vill man göra det enkelt för sig så kan man tömma skafferiet på allt vitt: vitt mjöl, socker, pasta, ris, mm. Är du oerfaren i köket? Inga problem – det finns gott om bra kurser och enkla recept som hjälper dig att man begränsa dina kolhydrater. Kolla exempelvis in mitt recept på Green Bowl eller Spring Rolls.

•  Sluta med bortförklaringar, men var snäll mot dig själv om du råkar göra ett felsteg. Det händer den bäste, så släng inte slänga bort allt bra arbete bara för att du åt lite godis en kväll eller tog några glas vin. Tänk inte på det som ett misslyckande. Då hänger det kvar. Konstatera bara att det hände, och att nästa dag fortsätter resan mot ditt nya starka liv.

Träning

En timmes promenad i ur och skur, fem till sju gånger i veckan, i rimligt tempo är jättebra. Om du gör det till en vana har du kommit en bra bit på vägen. Och lägger du till pulshöjande träning två till tre gånger i veckan så är det i princip klart – särskilt om du slänger in ett styrkepass lite då och då. Grattis, du är bäst!

​•  Tips på promenader: börja gå till och från jobbet, kanske inte hela vägen om det är långt men hoppa av och gå de sista 30 minuterna till jobbet och från. Då säger det bara vips, så är promenadtimmen avklarad.

•  Tips på pulshöjande träning: allt som får ditt hjärta att slå snabbare och dig att svettas. T.ex. dans, spinning, cirkelträning och löpning.

​• Tips på styrka: lyft tungt! Antingen tynger på gymmet, eller t.ex. en gammal sten under skogspromenaden.

Sömn

Gå och lägg dig! Gå och lägg dig! Gå och lägg dig! Det är allt du behöver tänka på. Fastna inte i soffan med mobil i handen, eller med handen i kylskåpet. Hitta bra sömnvanor. Stäng av mobilen. Du får inte röra den efter kl 21 på kvällen! Ta kontroll. Sa jag att du skulle gå och lägga dig? ;)

Slutligen

Mät inte din prestation i siffror, som t.ex. kilon, centimeter, kilometer eller storlekar. Själva förändringen är en prestation i sig!

Varje dag som du tar bättre val är en bra dag.
Varje dag som du mår lite bättre är en lyckad dag.
Varje dag som du tar kontroll är en framgång.


Se till att de bra dagarna alltid är fler än de dåliga. Målet till livskvalité är att du steg för steg skapar dig en ny livsstil – som får dig att må bättre och orka mer. Livet ut. Grattis, och lycka till!

Alexandra Zazzi