Konsten att hitta rätt lägenhet – intervju med Moa och Therese

När du ringer Företagsbostäders kontor i Stockholm och vill boka en företagslägenhet så möts du av en hjälpsam röst i andra ändan av telefonen. En röst som lugnt och tryggt hjälper dig att hitta precis den företagslägenheten som du letar efter. Rösten tillhör antingen Moa eller Therese som arbetar som bokare och är kundernas första kontakt.

Personlig service

Moa Granström och Therese Gladh är två av Företagsbostäders härliga innesäljare och bokare som jobbar på Stockholmskontoret. De sköter allt från bokning av lägenheter, till fakturering och utlämnande av nycklar till gästen. En av fördelarna med att boka hos Företagsbostäder är just den personliga servicen. Moa och Therese försöker alltid tillmötesgå kundens behov och när de får in en förfrågan så gör de allt för att matcha rätt lägenhet till rätt person. För att lättare matcha har de bilder av alla lägenheterna i bokningssystemet. Moa och Therese är också med på visningar av lägenheter så de kan bilda sig en bättre uppfattning över hur lägenheterna ser ut i verkligheten, hur det närliggande området ser ut och vilken gäst som skulle passa i just den lägenheten. ”Som exempel kommer vissa med stora familjer och då måste vi hitta en lägenhet som passar deras behov.”, säger Therese. Ofta är gästen en konsult som är i Stockholm för ett projekt och vill bo nära sin arbetsplats för att det är bekvämt och lätt att hitta till arbetet. Många gånger finns de största företagen i orter som Kista och Solna och då är det ofta viktigt för gästen att bo med närhet till jobbet. Andra gånger vill gästen bo i centrum bland restauranger och nöjesliv. Och det är viktigt att gästerna trivs där de bor då det påverkar deras arbetsinsats och i slutändan är en fråga om lönsamhet för företagen som anställer dem. Det blir allt tydligare att företag som kan erbjuda bra boende åt sina anställda har en klar konkurrensfördel gentemot andra företag.

 

”Som exempel kommer vissa med stora familjer och då måste vi hitta en lägenhet som passar deras behov.”


En vanlig arbetsdag

Förutom att matcha rätt lägenhet med rätt gäst har Moa ansvar över hela processen från bokning till det att gästen flyttar in. En vanlig arbetsdag börjar med att svara på de offerter som ligger i inkorgen på mailen och att sortera ut de ärenden som ska till inneförvaltningen. Sen är det dags att förbereda välkomnandet och nyckelutlämningen till anländande gäster. Gäster som ska bo i en företagslägenhet hämtar ut lägenhetsnycklarna hos ett av Företagsbostäders kontor eller på något närliggande hotell. Det ska vara smidigt och kännas tryggt!

Flexibla avtal

Vilka är det då som Moa lämnar ut nycklarna till? Vem är den typiska gästen? Den största kategorin av gäster är IT-konsulter och projektanställda inom entreprenad och logistik.  Byggarbetarna delar ofta på lägenheter, de kan bo i en femma som sen rullar runt på gästerna under hela projektets gång. Konsulterna kommer ofta från Kina och Indien och de kan stanna flera månader. Det vanligaste är att gästerna bor i tre månader och tack vara Företagsbostäders flexibla avtal kan de förlänga eller förkorta sin vistelse utan problem. Det underlättar för företagen där oväntade händelser kan påverka projektens längd. Så nästa gång du lyfter luren för att boka en företagslägenhet åt dig själv eller dina kollegor, ta det lugnt, Moa och Therese är där för att hjälpa dig.

För dig som vill veta mer, läs vår artikelserie om våra kollegor i Stockholm: 
Kamratanda på Företagsbostäder med Joel & Janne
Möt Christian – Projektansvarig för nyetablering
Lotta förbereder sig för framtiden