Intervju med uteförvaltaren Göran

Vi har träffat Göran Andersson, Stockholmskontorets egna glädjespridare. Alltid med en rolig historia redo och med glimten i ögat sprider han glädje på kontoret och till gästerna. Med 11 år på Företagsbostäder är Göran en av veteranerna, men än är han inte klar.

Göran är företagets allt i allo som sätter upp lägenheterna och fixar fel och anmälningar som gäster gjort till inneförvaltningen. Men vilken titel han har är lite oklart, vaktmästare, uteförvaltare eller som han själv säger ”Jag fixar med allt möjligt!” En typisk dag börjar med att Göran och uteförvaltarna träffas på kontoret för en gemensam frukost och för en genomgång av dagens uppgifter. Görans arbetsordrar kommer direkt från inneförvaltarna via en app på mobilen. Göran och hans kollegor fördelar uppgifterna emellan sig och därefter är det dags att ge sig ut i Stockholm stad. Det landar ofta på ungefär tio uppdrag och lika många lägenheter per dag. Göran brukar välja uppdrag nära Södermalm, där han också själv bor. Vad är det då i lägenheterna som behöver åtgärdas? Det kan vara diskmaskiner som ska repareras, internet som ska igång, avlopp som ska rensas och ny elektronik som ska installeras. Han får ibland även göra andra saker som fastighetsskötaren inte hinner med. ”Det blir ofta samma uppgifter men det känns ändå nytt varje dag.”, tillägger Göran.

Jag fixar med allt möjligt!


Alltid tryggt och bekvämt i en företagslägenhet

Vi blir intresserade av den digitala hanteringen av arbetsordrar. Göran förklarar att när en gäst har något mindre problem, t.ex. att en kaffekokare måste bytas ut, så hör de av sig till inneförvaltarna som lägger in ärendet i deras system. Sedan kan Göran och hans kollegor se samma ärenden i en app där de fördelar uppgifterna mellan sig som de själva tycker funkar bäst. Systemet gör att servicen blir effektiv och inneförvaltarna har full kontroll på vad som är på gång och kan svara gästerna snabbt och korrekt. Ofta får gästerna hjälp direkt, i stort sett så fort de gjort en anmälan. Råkar gästen ut för ett akut problem efter kontorstid kan de alltid ringa Företagsbostäders jourservice som svarar dygnet runt. Jouren är reserverad för akuta problem som till exempel ett översvämmat badrum eller att gästen blivit utelåst och behöver snabb hjälp av en låssmed. Alla på Företagsbostäder, inklusive Göran, arbetar för att det ska vara lika tryggt och bekvämt att bo i en företagslägenhet som att bo på hotell.

Det gäller att ha roligt på jobbet

Med alla sina år på jobbet har Göran varit med om en del roliga saker som han mer än gärna förgyller tillvaron med att berätta. Under intervjun får vi en lista från hans kollegor med saker som vi bara är ”tvungna” att fråga Göran om. Göran berättar glatt om dråpliga situationer som hänt honom under åren. Han har satt upp TV-apparater upp och ner, tappat saker i avlopp och borrat hål i en vattenledning och i väntan på hjälp varit tvungen att hålla för hålet med fingret, som taget ur en serietidning. Görans närvaro bidrar stort till den goda stämningen som vi bevittnat på Företagsbostäders Stockholmskontor. Och det finns inga tecken på att Göran ska sluta än på länge. ”I den här åldern har man ingen oro, man känner bara vad kul det är att gå till jobbet varje dag”. En bra inställning till livet tycker vi!

För dig som vill veta mer, läs vår artikelserie om våra kollegor i Stockholm: 
Konsten att hitta rätt lägenhet – intervju med Moa och Therese​
Kamratanda på Företagsbostäder med Joel & Janne
Möt Christian – Projektansvarig för nyetablering