Intervju med bokare på Företagsbostäder

Intervju med Tove Gerrbo och Anneli Clarmo – bokare på Företagsbostäder

Letar du företagsboende eller är ansvarig för att hitta tillfälligt boende åt dina medarbetare som arbetar på annan ort? Då behöver du bara höra av dig till Tove eller Anneli som jobbar som bokare på Företagsbostäder i Göteborg. De hjälper dig att hitta den perfekta möblerade företagslägenheten för dina behov.

Allt fler arbetar med tillfälliga uppdrag på annan ort och det har blivit allt viktigare för företagen att kunna erbjuda ett bra boende åt sina medarbetare. Tove och Annelis främsta uppgift är att hjälpa företagen att hitta rätt boende till rätt gäst. Det gäller att matcha kundens behov med de lägenheter som finns tillgängliga. Vissa dagar kan vara hektiska med många bokningar och det är precis sådana dagar då Tove trivs som bäst på jobbet. ”Det är roligast när det är fullt upp och man får jobba med att lösa pusslet.”.

Så går det till när man bokar en företagslägenhet

Det första som händer när en kund ringer in är att Tove och Anneli tar reda på vilka speciella önskemål det finns, antal gäster, storlek på lägenhet och i vilket område de föredrar att bo. Sedan ger de kunden ett förslag och skickar över bilder på lägenheten tillsammans med en offert. Efter kunden har godkänt förslaget så skrivs det en bokningsbekräftelse och gästen informeras om hur de hämtar ut nyckeln, en vägbeskrivning till lägenheten och andra praktiska detaljer. I Göteborg hämtar gästen upp nyckeln på kontoret på Odinsgatan. Det är ett bra tillfälle för Tove och Anneli att träffa gästerna. Efter arbetstid går det att hämta ut nyckeln i hotellreceptionen. ”Det är skönt att ha receptionen då gästen alltid har möjlighet att träffa en person när de hämtar ut nyckeln oavsett tid på dygnet”, säger Tove. Väl på plats i lägenheten får gästen information kring tvätt, WiFi etc. Under boendeperioden finns förvaltningsteamet tillhands med en tjugofyra timmars jour om det skulle behövas under vistelsen.

Vem bokar och vem bor?

Vem är det då som hör av sig för att boka en företagslägenhet? ”För det mesta är det en HR-ansvarig på företaget som sköter bokningen.”, säger Tove. Men när väl bokningen är gjord så kommunicerar Tove och Annelie istället direkt med gästen. På så sätt avlastas också HR i sitt arbete. Den typiska gästen är en konsult från större konsultföretag och som bor i snitt 2-4 månader i taget. Många av gästerna är internationella konsulter, främst från Indien och Kina. ”Det är också många försäkringsbolag, företag inom bygg-, logistik- och forsknings projekt som bokar. Ibland har vi gäster som veckopendlar och vill slippa byta hotellrum varje vecka, kunna ha kvar sina saker i en och samma lägenhet” tillägger Tove.

 

"De kan ringa oss på morgonen och få en lägenhet på eftermiddagen.”​

 

Fördelar med att boka hos Företagsbostäder

Det som kunden uppskattar mest hos Företagsbostäder är enligt Anneli hur smidigt det är att boka en lägenhet. ”Inget onödigt pappersarbete och vi kan ofta hjälpa dem omgående. De kan ringa oss på morgonen och få en lägenhet på eftermiddagen.”. Tove berättar om ett tillfälle där hon tog hand om en kund som aldrig bokat en företagslägenhet förut. Efter Tove hjälpt kunden med både bokning och nyckelutlämning fick hon följande kommentar ”Det var väldigt vad lätt detta gick, vad är haken?”. Det får ses som en välförtjänt komplimang till Tove och Annelis arbete.

 

Om du vill veta mer om konceptet bakom Företagsbostäders lägenheter läs om Erika och hennes roll som inredare här.